Doručovat zásilky po Praze není rozhodně žádný med. Tu a tam musí kurýr udělat přestupek. Když tím ale někoho omezí, měl by se omluvit. Kurýr DPD však zvolil jiný přístup. Seřval toho, komu blokoval vjezd do garáže.
Jako obyvatel Prahy mám všech pět pohromadě a je mi naprosto jasné, že doručování zásilek po hlavním městě se bez nějakého toho menšího přestupku v podobě nedovoleného parkování kurýrních aut neobejde. A kdo si myslí, že ano, je z jiné planety. To ale neznamená, že by kurýři doručovacích společností měli rezignovat na elementární slušnost. A když už jim slovo „slušnost“ není vlastní, měla by to být firma, která jim dává práci a svoje logo na auto, která bude dbát na to, aby jí podobní kurýři nekazili roky budovanou image a reputaci.
Nejviditelnější PR dělají zaměstnanci ve firemním oblečení
Utracené milióny za aktivity PR agentur tak může „hodit do kopřiv“ jeden jediný zaměstnanec, který se ve firemním oblečení a ve firemním autě chová jako Neandrtálec. Jako například kurýr ve firemním oblečení společnosti DPD, který v pondělí dopoledne zaparkoval dodávku s logem stejné firmy ve vjezdu do garáže. Na vratech je sice napsáno, že jde o garáž, na silnici je žlutá klikatá čára, ale důvod, proč tady kurýr zaparkoval, dovedu bez problému pochopit. Pochopit ale nedokážu jeho chování, když přišel k autu.
Máš problém?
Protože se jedná o garáž, ve které parkuji, zastavil jsem a čekal, až kurýr z místa odjede. Jenže Americká ulice se poměrně rychle zaplnila netrpělivými řidiči, kteří začali troubit. Zatroubil jsem tedy i já a světe div se, kurýr byl během vteřiny u auta. Buď v něm seděl, nebo se zrovna vracel. Buď, jak buď, místo věty ve stylu: „Pardon, už jedu,“ na mě vystřelil otázku: „Máš problém?“ Poněkud zaskočen jsem odpověděl, že mám, protože nemohu vjet do garáže. „Tak si počkáš,“ uzemnil mě kurýr.
Nejlepší obrana útok?
Nejsem zrovna z cukru, ale musím přiznat, že mě to zaskočilo. Udělat dopravní přestupek, zablokovat vjezd do garáže a ještě arogantně a s tykáním urážet toho, koho dotyčný svým přestupkem omezil? Neslýchané. Alespoň v mém vnímání toho, jak by se lidé měli v takové situaci chovat. Udělám chybu, uznám to a omluvím se. Co je na tom za jadernou vědu? Kurýr DPD ale zablokuje vjezd do garáže a ještě má tu drzost mi vynadat za to, že mi to vadí.
Jaký pán, takový krám
I my používáme služeb společnosti DPD. Nejsme žádný velký eshop, závratný obrat jim rozhodně neděláme, takže si jistě nevšimnou, když jim zmizíme ze zákaznického portfolia. Přesto si myslím, že uděláme správně, když je přestaneme využívat. Tím spíše, když jsme firmu DPD v pondělí požádali o vyjádření k dané situaci. Nereagovali. Kdyby se to změnilo, reakci firmy do článku samozřejmě doplníme. Ale nečekám to. Ne nadarmo se totiž říká „Jaký pán, takový krám…“
Edit (15.02. 2024):
Odpovědi pana Miloše Malaníka, generálního ředitele českého DPD, jsme nakonec obdrželi a přetiskujeme je v plném znění:
Jakým způsobem jsou řidiči, pracující pro DPD, školeni v tom, jak reagovat na situace, kdy svým chováním omezují ostatní účastníky silničního provozu?
Kurýři (řidiči), kteří přepravují zásilky pro DPD nejsou zaměstnanci DPD, ale jednotlivých partnerů (dopravců), se kterými má společnost DPD smlouvy. I přesto všichni kurýři u nás procházejí pravidelným školením CX (zákaznické zkušenosti), které v sobě zahrnuje právě i chování k zákazníkům a veřejnosti, protože reprezentují naší značku. Tento kurýr školením také nedávno prošel. Samozřejmě se snažíme dělat všechno pro to, aby zákaznická zkušenost s DPD byla příjemná a ne taková, jakou popisujete.
Jak se firma staví k tomu, že kurýři ve vozech s logem DPD porušují pravidla silničního provozu, viz. fotografie?
Celkově pro nás v Česku jezdí zhruba 1500 kurýrů, takže se bohužel logicky teoreticky může stát, že selže lidský faktor a dojde k situaci, o které píšete (chování kurýra) nebo porušení dopravních pravidel, které dokládáte zmíněnou fotografií. I když existují situace, kdy řidič skutečně nemá jinou možnost, než zastavit například na chodníku, tento způsob omezování ostatních řidičů, jako ve vašem případě, za nás však není v žádném případě v pořádku. DPD nepodporuje jakékoli porušování silničních ani jiných pravidel, velmi dbáme na pravidla slušného jednání. Za zpětnou vazbu, kterou jste poskytl, jsme rádi a přestupek prověříme.
Dostávají kurýři od firmy nějaké kompenzace za případné pokuty?
Tím, že netolerujeme žádné prohřešky, tak samozřejmě v žádném případě ani žádné kompenzace neposkytujeme.
Jak firma reaguje na případné zjištění, že kurýři nedodržují pravidla silničního provozu? Je to ze strany firmy kontrolováno?
Každou obdrženou stížnost prověřujeme a vyhodnocujeme její oprávněnost. Interně sledujeme a vyhodnocujeme všechny oprávněné stížnosti a prokázané viníky.
O jakémkoliv přestupku, který byl pokutován, se přímo dozvídá i dotčený dopravce. Pokud se nám dostane "do rukou" stížnost ať už na chování nebo dopravní přestupek konkrétního kurýra, řešíme ho důsledně i se samotným kurýrem a případně znovu proškolujeme a realizujeme nápravná opatření. K pohovoru s kurýrem došlo už i v tomto případě.