Na plynu jenom vaří, přesto dostala měsíční vyúčtování na 83 tisíc. „Asi si myslí, že jsem si ve sklepě otevřela soukromé krematorium“, říká žena z Prahy, kterou taková suma existenčně ohrožuje. Fakturu reklamuje, ale zaplatit prý musí.
Paní Mirka využívá plyn pouze na vaření. Za měsíc září jí ale přišla faktura na více než 83 tisíc korun. „Nevěřila jsem vlastním očím,“ říká Mirka, která ihned kontaktovala dodavatele plynu, aby zjistila, jak došli k tak vysokému vyúčtování. „Domluva je ale poměrně obtížná,“ říká Mirka a pokračuje: „Nejdříve chtěli, abych fakturu uhradila a až potom že to budou řešit. Jenže kde mám vzít skoro 85 tisíc?“ děsí se Mirka.
Tajné krematorium ve sklepě?
S dodavatelem se nakonec podařilo domluvit, že pošlou technika, aby zkontroloval plynoměr, jestli třeba nemohlo dojít k nějaké mechanické závadě na počítadle, protože číslo na plynoměru i na faktuře odpovídá. Jenže z logiky věci není možné, aby jeden plynový sporák za měsíc spotřeboval téměř 3.300m3 plynu. „Asi si myslí, že jsem si ve sklepě zřídila soukromé krematorium, nebo co,“ pokouší se o černý humor Mirka.
Foto: Mirka S.
Vysoká faktura za energie? Reklamujte
Co obecně dělat v případě, kdy obdržíte fakturu za energie a je na ní, alespoň podle vás, neodpovídající částka? Je potřeba fakturu co nejrychleji reklamovat. K chybám totiž nejčastěji dochází z důvodu porouchaného měřidla, nebo v situaci, kdy se odečet dělá tzv. „odhadem“. V případě, že nesouhlasí hodnoty spotřebované elektrické energie, nebo plynu, vyfoťte si počítadlo pro následnou reklamaci. Ideální je, když na fotografii budou zároveň například noviny z toho konkrétního dne. Pro vyloučení pochybností o datu pořízení fotografie.
Vše si předem zkontrolujte
Abyste ale neplatili marný výjezd technika, zkuste sami zjistit, zda se počítadlo tzv. neprotáčí. U plynu to poznáte snadno. Ve chvíli, kdy nevaříte (paní Mirka používá plyn pouze na vaření) by mělo být počítadlo bez pohybu. V případě, že plynem třeba i topíte, zkuste na chvíli vypnout kotel a sledovat pohyb počítadla.
Zaplatit musíte
Při reklamaci ale může nastat problém. A to v tom případě, kdy se jedná o opravdu vysokou částku. Reklamace totiž nemá odkladný účinek a fakturu je potřeba zaplatit. „Jednám s dodavatelem o tom, abych tuhle sumu platit nemusela. Osmdesát tři tisíce je prostě nad moje možnosti. Snad udělá výjimku a brzo se na chybu přijde,“ doufá Mirka. Reklamaci by měl dodavatel vyřídit do 15 dnů. Vždy proto podávejte reklamaci písemně, abyste měli důkaz o datu uplatnění (například podací lístek z pošty).
Řešili jste někdy reklamaci vyúčtování energií? S jakým výsledkem? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.