Situace na poli elektromobility ukazuje, že tenhle směr není zatím pro každého. Typický český motorista není typický český elektromobilista. Volvo EX30 má však ambice tento rozdíl setřít.
Volvo EX30 je „Světové městské auto roku“ a získalo také cenu Red Dot za produktový design. Je to aktuálně také nejmenší a nejrychlejší automobil značky. A když říkáme, že nejrychlejší, tak vězte, že v disciplíně zrychlení z 0 na 100 km/h s ním prohraje například Porsche 911 Carrera, Audi RS5 Coupe, BMW M4 Coupe (standardní verze) nebo Mercedes-AMG C 63 S Coupe. Volvo EX30 Twin Motor není samozřejmě bez chyb, ale je to auto, které na poli elektromobility rozhodně zamíchá kartami. Ono už vlastně míchá.
Chladný Švéd? Ale kdeže…
Foto: Jiří Soukup
Volvo EX30 je nejnovější přírůstek do rodiny švédských elektromobilů a přináší zajímavou kombinaci kompaktního designu, vysokého výkonu a moderních technologií. Jakkoliv je Volvo EX30 určeno spíše do města, my jsme s ním vyrazili na cesty po České republice. Poznávali jsme nejen samotné auto, ale také krásy západní Šumavy. Během týdenního testování jsme nabyli dojmu, že snad nemůže být nikdo, kdo by tohle auto nechtěl. Auto na první pohled zaujme svými elegantními liniemi a čistým designem, který je pro současná Volva typický. Když si k povedenému designu přidáte svítivě žlutou barvu, máte tady auto, které nechá švédsky chladným asi málokoho.
Výkon, který možná ani nepotřebujete
Foto: Jiří Soukup
Verze Twin Motor nabízí výkon 428 koní, což je na tak malé auto až skoro přehnané. Při běžné jízdě po městě je tento výkon nejen zbytečný, ale pro méně zkušeného řidiče může být i nebezpečný. Auto má skvělou akceleraci, ale kdo potřebuje zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 4 sekundy? Navíc, abyste výkon 428 koní z auta dostali, musíte se k němu proklikat přes 3 kroky na středovém displeji. Proč? Proč na to není jedno tlačítko, abych měl zvýšený výkon hned? Výkon přeci potřebujete okamžitě. Třeba pro předjetí, a ne se k němu „složitě“ proklikávat. Podle mě, tak bude tato funkce využívána hlavně v prvních týdnech využívání vozu, kdy si majitel bude užívat dynamické schopnosti této verze. Brzo ale zjistí, že i „základní“ výkon je více než dost, a přepínání na nejvyšší výkon tak bude využíváno jenom sporadicky. Alespoň tak jsme s autem zacházeli my. Za celou dobu testování nenastala situace, kdy bychom takový výkon reálně potřebovali. Přesto je, podle českého zastoupení Volva, tato verze u českých zákazníků nejoblíbenější. Na druhou stranu, která automobilka vám za cenu 1.144.000,-Kč nabídne auto s výkonem 428 koní? Takže vlastně, proč ne… Za cenu vybavené Octavie RS můžete mít raketu na kolech.
Spotřeba, která překvapí
Foto: Jiří Soukup
Vysoký výkon však s sebou nese trochu vyšší nároky na spotřebu elektrické energie. Na trase z Prahy na Šumavu a zpět, o celkové délce 325 km, jsme dosáhli průměrné spotřeby 20,4 kWh/100 km, což je na kompaktní elektromobil docela dost. A to jsme nijak nezávodili. S modelem Volvo C40 Electric Recharge jsme v únorových mrazech jezdili se spotřebou 16,6 kWh. Celková průměrná spotřeba byla u EX30 19,8 kWh. U větších SUV bychom takovou spotřebu očekávali, ale u menšího městského auta to může některé uživatele zklamat.
Prostorové kompromisy
Foto: Jiří Soukup
Když už jsme u čísel, musíme zmínit velikost kufru. Přední kufr je spíše symbolický a ani ten zadní nenabízí mnoho prostoru. Pokud plánujete s rodinou delší výlety, budete muset být při skládání zavazadel poněkud kreativní. My jsme dokonce museli část věcí umístit na zadní sedadla, a to jsme jeli ve dvou na prodloužený víkend. Vnitřní prostor krásně opticky zvětšuje rozměrná panoramatická střecha, která však nemá žádnou clonu. V srpnových vedrech, kdy denní teploty šly i přes 35 stupňů Celsia to bylo v autě opravdu znát a klimatizace měla s vychlazením prostoru opravdu hodně práce.
Technologie, které vás potěší i frustrují
Foto: Jiří Soukup
Jedním z nejsilnějších aspektů Volva EX30 je jeho software. Funguje rychle, nezasekává se a proklikávání přes centrální tablet je plynulé. Třeba při ovládání navigace jsme měli pocit, že jde o nerychlejší systém mezi současnými auty vůbec. Na druhou stranu, spousta základních funkcí, jako je třeba nastavení klimatizace nebo stěračů, je přístupná pouze přes tento tablet, což není vždy praktické. Zejména během jízdy, kdy vás citlivá „šmírácká“ vnitřní kamera neustále upozorňuje na únavu, resp. na to, abyste sledovali vozovku. Vlastně i obyčejné zadávání cíle do navigace, úprava teploty klimatizace nebo zapnutí mlhovek, způsobí to, že systém začne hlásit abyste se věnovali řízení. Tak proč tedy tabletové řešení? Proč nezůstal alespoň na nejpoužívanější funkce obyčejný knoflík?
Nastavení zrcátek jen pro zenově vyklidněné jedince
Foto: Jiří Soukup
Úplně frustrující je potom nastavování vnějších zpětných zrcátek. Nastavují se také na středovém tabletu, jenže odezva motorků v zrcátku je trochu zbrklá, takže nastavit zrcátko na milimetr přesně je skutečnou zkouškou nervů. A když jste řidič s výškou pod 160 cm? Intuitivně se při nastavování hlavou nakloníte trochu k tabletu, takže následně, při zaujmutí standardní řidičské pozice, zjistíte, že by to ještě kousek chtělo. Software u konkrétního auta měl ještě jednu zvláštnost. Při poslechu rádia, se při brzdění rádio vyplo. Hrát začalo zase ve chvíli, kdy jsme přidali plyn. Možné to tak bylo schválně, ale smysl takové funkce je nám záhadou.
One pedal drive funguje skvěle
Foto: Jiří Soukup
Ve Volvu EX30 lze nastavit míru rekuperace a optimalizovat tak spotřebu. Funkce One pedal drive, tedy ovládání jedním pedálem, funguje perfektně. Jemné změny pedálu přinášejí přesnou a okamžitou reakci, což je v městském provozu ohromnou výhodou, stejně tak jako spolupráce s adaptivním tempomatem a navigací. Jak si na tuhle vychytávku jednou zvyknete, nebudete chtít auto řídit jinak.
Skvělý zvukový systém i sedačky
Foto: Jiří Soukup
Interiér působí, i díky zmíněné panoramatické střeše, hodně vzdušně. Na sedadlech se skvěle sedí a neunaví vás ani delší jízda. Audio značky Harman Kardon je tvořeno soundbarem přes celou palubní desku a hraje opravdu skvěle. Jednotlivé prvky interiéru jsou potom vyrobeny z recyklátů, což je výrazně pozitivní příspěvek automobilky k udržitelnosti. Někomu se možná některé dekory, resp. vzhled určitých prvků, nemusí líbit, na druhou stranu, vnímání designu je čistě individuální záležitostí
Volvo EX30 nabídne hodně
Foto: Jiří Soukup
Volvo EX30 Twin Motor je v mnoha ohledech fascinující vůz. Je to auto, které skvěle vypadá, má výkonu na rozdávání a nabízí moderní technologie. Ale zároveň přichází s několika kompromisy, které by mohly některé zájemce odradit – od vyšší spotřeby po omezený prostor a poněkud přehnaný důraz na ovládání přes tablet. Pokud ale hledáte stylový a výkonný městský elektromobil, Volvo EX30 vám může nabídnout hodně.