Mužskou doménou při nákupu ojetého vozu jsou asistenční prvky a doplňkové výbavy. Mají prostě rádi komfort. Ženy bývají naopak praktičtější a často doplňkovou výbavu neřeší.
Skupina AURES Holdings se každým rokem se svátkem všech zamilovaných dívá na rozdíly v nákupu automobilů u žen a mužů ve své mezinárodní síti autocenter AAA AUTO a Mototechna v Česku, Polsku a na Slovensku, kde ročně prodá téměř sto tisíc aut. Auta s parkovacím asistentem, handsfree či parkovacími senzory jsou stále doménou mužů, tempomat si ale již častěji pořizují ženy než muži a postupně je dohání i u dalších doplňkových výbav. Muži upřednostňují větší SUV a kombi, ženy naopak kompaktní SUV nebo menší hatchbacky. Nejoblíbenější barvou dam je módní bílá, pánové volí decentní šedou.
Ženy jsou praktičtější
„V médiích se hodně probírají rozdíly mezi dámami a pány. I v našich autocentrech se trendy u kupujících liší dle pohlaví. Mužskou doménou jsou dlouhodobě asistenční prvky a doplňkové výbavy. Mají prostě rádi komfort. Ženy bývají praktičtější a často doplňkovou výbavu neřeší, ale jak ji jednou vyzkouší, příště už si méně vybavený vůz nepořídí,“ vysvětluje preference zákazníků Karolína Topolová, generální ředitelka AURES Holdings.
Mají bluetooth, ale stejně drží telefon
Vloni poprvé za třicet dva let historie skupiny AURES Holdings ženy překonaly muže v koupi aut s tempomatem. Zatímco systém pro regulaci rychlosti si spolu s vozem pořizuje již minimálně posledních šest let 69 % mužů, u žen získával na oblibě pozvolněji. Vloni si ho poprvé pořídilo dokonce 70 % žen. Dámy dohonily pány i ve výbavě bluetooth konektivitou, kterou používají nejen k bezpečnému telefonování za volantem, ale také pro přehrávání oblíbené muziky. Obě pohlaví shodně už auta bez této výbavy v podstatě nekupují a pořizují si ji v až 95 %. „Přestože je handsfree díky technologii bluetooth již v podstatě automatickou výbavou moderního automobilu, stále se setkávám s řidiči, kteří raději telefonují s mobilem u ucha. Přitom jde většinou o majitele luxusních vozů, kde rozhodně tato funkce nechybí. Pak bohužel na českých silnicích dochází ke zbytečným nehodám, při kterých přichází o život stále hodně lidí. Jako předsedkyně Dětské dopravní nadace, která pomáhá sirotkům obětí dopravních nehod, tuto zbytečnou nezodpovědnost naprosto neuznávám,“ doplnila Karolína Topolová.
Benzín vede
Pokud jde o klasická paliva, tak muži si pořizují z 56 % benzínové vozy a z 36 % dieselové, ženy pak ze 68 % benzínové a z 24,5 % dieselové. Poptávka po alternativních palivech roste u obou pohlaví a u dam dokonce mírně rychleji než u pánů. „Prodeje elektromobilů vzrostly u obou pohlaví více než pětinásobně, i když stále jde jen o dvě desítky prodaných automobilů za loňský rok. Elektromobily si zatím častěji pořizují podnikatelé a firmy do svých flotil než jednotlivci. Hybridní vozy si pak kupuje zhruba šest procent žen i mužů,“ upřesnila Topolová.
Ženy milují BMW i3
Automatická převodovka je stále ještě doménou mužů. Vloni si ji pořídilo 39 % zákazníků a 33 % zákaznic. Náhon na všechna čtyři kola si vybralo 17 % pánů a 11 % dam. Parkovacího asistenta má v autě 43 % žen a 54 % mužů. Shoda u obou pohlaví je v nejoblíbenějším typu karoserií. Zástupci obou si nejraději pořizují SUV, i když u žen (39 %) jde častěji o menší městské crossovery a u mužů (36 %) naopak o ty větší. Nejoblíbenějšími modely byly vloni u obou pohlaví tradičně Škodovky – u mužů Octavia (9,7 %), Fabia (5,3 %) a Superb (3,9 %); u žen pak Octavia (7,3 %), Fabia (7,1 %) a Karoq (2,9 %). V případě elektromobilů si zákazníci nejčastěji vybrali Mazdu MX-30, zákaznice BMW i3.
Preferujete automatickou, nebo manuální převodovku? Benzín, nebo nafta? Napište nám do diskuze.