Čínský výrobce elektromobilů XPENG oznámil, že jeho vlajková loď SUV G9 dosáhla v testu nabíjení z 10 % na 80 % 1. místa a v testu dojezdu 5. místa. To všechno ve dvoudenním testu Norské automobilová federace, známého také jako El Prix 2024.
XPENG G9, který čínská automobilka vyslala na zimní testování, byl ve verzi 4WD Performance, která je nejprodávanějším vozem v rámci evropského portfolia značky. Vlajková loď mezi elektrickými SUV dosáhla nejrychlejšího času nabíjení ze všech testovaných vozů, když nabití baterie o čisté kapacitě 93,1 kWh z 10 % na 80 % trvalo pouhých 19 minut.
Model G9 se rovněž umístil na 5. místě v testu dojezdu s 13,1% odchylkou v reálném provozu od dojezdu podle WLTP. Pro srovnání, průměrná míra odchylky všech zúčastněných vozů byla 21,8 % a pouze 8 z 23 testovaných modelů dosáhlo odchylky dojezdu nižší než 20 %.
El Prix se koná dvakrát ročně a testuje dojezd a rychlost nabíjení elektromobilů na norském trhu. Všechny vozy jsou testovány ve stejný den a za stejných podmínek, aby bylo možné porovnat jejich dojezd a rychlost nabíjení v typických severských podmínkách v létě i v zimě. Letošního testu se zúčastnilo 23 vozidel, včetně nejprodávanějších a prémiových značek elektromobilů. Podle zprávy byly všechny vozy v různé míře ovlivněny jízdními podmínkami a nízkými teplotami v zimním testu.
XPENG Motors announced impressive results for their flagship G9 SUV in the Norwegian Automobile Federation’s (NAF) El Prix 2024 Winter Test. https://t.co/gywVVHyukp
— The EV Report (@The_EV_Report) February 12, 2024
Rychlejší nabíjení
Model XPENG G9 je vybaven špičkovou platformou 800 V, která splňuje vyšší bezpečnostní standardy a umožňuje rychlejší nabíjení než platforma 400 V předchozí generace. Platforma 800V SiC také snižuje celkovou spotřebu energie vozidla, takže dojezd je efektivnější a přesnější. Použití tepelného čerpadla a předehřívání baterie zmírňuje vliv chladného počasí na výkon baterie, což vede k efektivnějšímu nabíjení a prodloužení dojezdu.
Při posledním letním testu NAF, který se konal v červnu 2023, překonal model XPENG G9 rekord v testu nabíjení, když dosáhl výkonu až 319 kW, poskytl nejvyšší průměrný nabíjecí výkon v testu 212 kW a umístil se na prvním místě v testu dojezdu, čímž překonal svůj dojezd podle WLTP o 13 %.
Evropské automobilky budou muset začít čínským elektromobilům konkurovat. Zatím to však vypadá, že Evropa hraje „druhé housle“. Zákazníci si tak budou muset na čínské elektromobily začít čím dál víc zvykat.