Nové Volvo XC90 má být autem pro ty, kteří k přechodu na čistě elektrickou mobilitu potřebují ještě nějaký čas. Tento velice chytrý krok od Volva potvrzuje, že elektromobilita je sice správná cesta, nicméně je potřeba dát jí více časového prostoru.
České zastoupení Volva si pro prezentaci modernizovaného modelu XC90 zvolilo možná trochu netradiční, přesto pro Volvo signifikantní, secesní prostory Fantovy kavárny, resp. Fantova sálu, na pražském hlavním nádraží. Prezentací prováděla nová ambasadorka značky Volvo herečka Jitka Čvančarová, promluvila i ředitelka Volvo Czech Šárka Heyna Fuchsová, o modelu EX90 potom hovořila vedouci projektu Hande Ergiturk. A co nové Volvo XC90 svým zákazníkům nabídne?
Kromě tradičních hodnot, jako je bezpečí, kvalita, udržitelnost materiálů a nemalá dávka luxusu, nabídne nová XC90 svým zákazníkům čas. Čas na přechod k čisté elektromobilitě. Ne každý klient chce totiž ihned přesednout ze svého stávajícího vozu se spalovacím motorem na vozidlo s plně elektrifikovaným pohonem. Mnoho zákazníků je konzervativních a potřebují si na nové technologie postupně zvykat. XC90 jim ten čas poskytne.
Pod kapotou XC90 totiž zůstává neustále vylepšovaný mild hybridní benzínový motor B5 AWD, který poskytuje systémový výkon 264 k / 360 Nm a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 s. Ten za jízdy sbírá přebytečnou kinetickou energii a přemění ji na elektřinu, kterou pak pohání palubní systémy (při delším stání na semaforu) nebo ulehčí spalovacímu motoru při akceleraci. Posílený startér-generátor umí krátkodobě dodat výkon 14 koní a zátah 40 Nm, čímž také zrychluje reakce na pokyn plynového pedálu. Tím dokáže uspořit až 15 % (tedy v průměru až litr) paliva.
Po řidiči přitom nevyžaduje žádnou změnu chování ani jízdního stylu, jízda je stejná jako s běžným benzínovým motorem, jen levnější a šetrnější k přírodě. Plug-in hybridní jednotka T8 pak kombinuje to nejlepší ze spalovacího motoru (svobodu „neomezeného“ dojezdu až 800 km) s čistě elektrickou jízdou–větší baterie nabíjená ze zásuvky umožní zcela bezhlučně, bezemisně a v naprostém pohodlí najet až 72 kilometrů, což pokryje většině majitelů jejich každodenní popojíždění.
Pro delší cesty si vůz podle trasy v navigaci sám rozvrhne, kdy dává smysl jet na elektřinu z baterie a kdy je efektivnější jet na benzín. Spojení sil spalovacího motoru a elektromotoru v hybridním režimu umožňuje nejen mimořádně nízkou spotřebu při běžné jízdě, ale i vysoký výkon (až 455 k/ 709 Nm), kterýXC90rozjede z nuly na stovku za pouhých 5,4 sekundy–což podstatně ulehčuje předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu pro ještě větší pocit bezpečí za volantem.
Jaké je nové Volvo XC90 v reálu se již brzo dozvíme během standardního redakčního testu.