Za poslední dva roky se podle společnosti Carvago kvalita ojetin v Německu výrazně zhoršila a už se nejedná o tak prémiový trh, jako v minulosti. Kvalitativně nejlepší ojetiny jsou podle Carvago v Berlíně, Hamburku a Brémách. Naopak nejhorší destinací je údajně Sasko.
Carvago již pro své zákazníky zkontrolovalo více než třicet tisíc ojetin s dominantním podílem vozů z Německa. “Německo je stále dominantním zdrojem kvalitních ojetin pro střední Evropu, zároveň se jedná o blízkou destinaci. Zatímco Češi se zbavují svých nových aut kolem stotisícového nájezdu, Němci tak činí v lehce nadpoloviční hodnotě, v průměru kolem šedesáti tisíc km,” říká Marek Dvořák, šéf výkupu vozů a dodává:” Co je pro němce už nezajímavá ojetina, to je velice atraktivní vůz pro trhy střední Evropy.
Horší kvalita ojetin z Německa
Za poslední dva roky se kvalita ojetin v Německu výrazně zhoršila a podle Dvořáka už se nejedná o tak prémiový trh, jako v minulosti: „Náš dlouhodobý průměr nedoporučených aut z Německa je v poměru 4:1, ale letos už jsme se v některých měsících dostali na poměr 2:1, tedy že dvě doporučíme a jedno ne. To má samozřejmě dopad i na kvalitu tuzemského trhu ojetin. Výrazně lepší výsledky mají naše kontroly ve Švédsku a překvapivě v například v Rumunsku. Tamní trh je sice znám stáčením tachometrů, ale to se týká především levných aut a starších prémiových vozů. Ojetiny v zánovním stavu se dají v Rumunsku koupit ve skvělém stavu a za lepší cenu.”
Nejčastější závady
Podle Dvořáka jsou třemi nejčastějšími důvody pro nedoporučení ojetiny tyto: „Často se setkáváme s neodbornými opravami poškození. Když zákazník kupuje čtyři roky starou ojetinu s osmdesáti tisíci na odometru, není v základu špatně pokud má za sebou ojetina nějakou opravu, největším problémem bývají neodborné opravy, které do budoucna zadělávají na ještě dražší opravu. Běžným jevem je neúměrné opotřebení interiéru a exteriéru vůči stáří a kilometrům, to často vede k podezření, že bylo vozidlo ve vozovém parku některé z půjčoven či car sharingových společností. V poslední řadě jsou to zásadní technické vady, u kterých zákazníkům nedokážeme predikovat budoucí náklady na opravu - takovým se vyhýbáme samozřejmě obloukem.“
Důležitá je technická kontrola
Důležitou radou pro české zákazníky při dovozu ojetiny ze zahraničí je důkladná technická kontrola vozidla, ideálně nezávislým technikem.