Postrčit a zatočit. Policejní Kodiaqy v akci

Foto: ŠKODA Auto

„Teď už jsme na dotek, tak se držte a jdem na to. Hlavní je plný rejd a jen lehce do něj dloubnout,“ říká policista za volantem. Octavia před ním se po neznatelném nárazu roztočí a končí u krajnice.


Když Policie České republiky přebírala prvních 50 vozů Škoda Kodiaq ve speciální úpravě, uspořádala i názornou ukázku tzv. PIT manévru. Kodiaqy, které budou sloužit u dopravní policie a takzvaných prvosledových hlídek, jsou na tento manévr připraveny nejen speciálním bezpečnostním rámem, ale také výcvikem svých posádek.

Co to je PIT 

PIT (z anglického pursuit intervention technique, technika zásahu při pronásledování) manévr spočívá v tom, že policejní vůz „postrčí“ pronásledované vozidlo v místech za zadním kolem tak, že se ujíždějící auto otočí ve smyku a policisté ho tak zastaví. Jak to funguje, jsme mohli vyzkoušet v pozici spolujezdce jak v policejním voze, tak v autě „padoucha“. 

Z pohledu „padoucha“

Nejprve usedáme do vozu Škoda Octavia, který představuje auto ujíždějící policejní hlídce. Než do nás pronásledující Kodiaq „dloubne“, probíráme s řidičem okolnosti manévru: „Lidé mají představu, že ujíždějící řidič kličkuje a manévr nedovolí, ale realita je jiná. Člověk, který ujíždí, se soustředí na sebe, nemá o policistech zrovna přehled. Je ve stresu, potřebuje sledovat cestu před sebou, potřebuje správně zabrzdit do zatáčky, aby ji projel, a to jsou momenty, které může policista k PIT manévru využít,“ vysvětluje David Varchola, metodik policejního výcviku.

Žádný náraz, jen lehce pošťouchnout 

A doplňuje, že v drtivé většině případů se snaží policisté manévr provádět v nižších rychlostech do 60 km/h, kdy jsou rizika spojená s případným sekundárním nárazem roztočeného vozu minimální. „Vždy ale musí situaci vyhodnotit policista podle konkrétních okolností,“ zdůrazňuje, že provedení musí být bezpečné. A to už se Octavia roztáčí ve smyku. Žádný náraz, nic, cítit je jen lehké pošťouchnutí a auto už se točí kolem své svislé osy. Tomu, kdo někdy zažil třeba školu smyku, to vlastně vůbec nepřijde dramatické. Ukazuje to, jak málo vlastně stačí. 

Z pohledu policie

Z pohledu pronásledujícího auta však situace tak jednoznačně snadná není. „Nesmí jít o náraz, je potřeba dojet na dotyk a do pronásledovaného auta zatočit,“ vysvětluje řidič policejního vozu Kodiaq Josef Jeřábek z pražské pohotovostní motorizované jednotky, který pomáhal tuto metodu v Česku zavádět. Co z pohledu pozorovatele překvapí, je opravdu to, jak moc musí policista zatočit volantem, aby auto před sebou skutečně do smyku dostal, dává skoro „plný rejd“. Podle Jeřábka to má kromě přenesení síly i další důvod: „Autem, které roztáčím, v podstatě musím jakoby projet, nesmí se stát, že mi zůstane roztočené před přídí,“ popisuje. 

Zastavujeme bezohledné řidiče

Po provedení manévru se policista ihned otáčí a za otočené auto přijíždí zezadu na dotyk. Na polygonu to tak nepůsobí, ale v praxi ho právě takto většinou zablokuje a znemožní další jízdu, protože roztočené auto skončí třeba v příkopu, u svodidel, zdi a podobně. K takové překážce policejní vůz ten pronásledovaný po provedení manévru „přišpendlí“. „Proto manévr provádíme. Zastavujeme bezohledné řidiče, kteří by mohli při pokračování jízdy někoho zranit nebo zabít, my jim chceme v jízdě zabránit,“ říká Jeřábek. 

Nejen rám

Auta, se kterými mohou policisté PIT manévr provádět, jsou vybavena speciálními rámy. Mají je dříve dodávané Octavie, teď je dostal i pro Policii ČR upravený Kodiaq. „Pro náš technický vývoj byla čest tento ochranný rám podle specifikace a potřeb Policie ČR vyvinout,“ zdůrazňuje Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za marketing a prodej. „Konstrukce rámu vychází z našich praktických zkušeností a zajišťuje maximální míru pohlcení energie z manévrů tak, aby se síly nepřenášely dále do nosných částí vozidla. Je to trvanlivější a bytelnější řešení, než používá americká policie, od které jsme se PIT manévr učili,“ chválí Jeřábek výsledné řešení. 

Octavia vydržela 

Praktická ukázka to jen potvrzuje. I když testovací Kodiaq manévr na polygonu předvedl snad dvacetkrát, kromě pár oděrek u předního blatníku mu nic není. Překvapivě dobře vypadá po tomto množství manévrů i pronásledovaná Octavia, která to vždy „schytala“ do oblasti za pravým zadním kolem. Ukazuje to jednak trvanlivost vozů, ale také to, že je tato technika zastavení ujíždějícího vozu v rámci možností šetrná. Samotný PIT manévr je přitom podle policistů jakýmsi vrcholem využití rámu, ten se jinak většinou používá k blokování vozů a jiným podobným činnostem. 

Obrácené bezpečnostní pásy vzadu

Kromě rámu, typického policejního zbarvení a obligátních majáků a sirény mají nová policejní SUV i další speciální výbavu. Jsou tu vysílačky, přídavné osvětlení uvnitř, extra USB připojení, zásuvka na 230 V nebo vpředu na stínítku před spolujezdcem držák na blok. „Jsou to praktické drobnosti, které vychází z našich každodenních potřeb a zjištění. Dřív jsme si vlastně ani neměli kam napsat třeba registrační značku nahlášeného vozidla tak, abychom ji měli na očích,“ říká k výbavě Jeřábek. Specialitou je i bezpečnostní pás na zadních sedadlech, který se zapíná směrem ven, má tedy přezku u dveří. To proto, aby se při připoutávání zadržené osoby nemusel policista přes její tělo natahovat.

Speciální schránky

Na zadní straně sklopných opěradel zadních sedadel jsou speciální schránky. Dopravní policisté tu mají pořadač pro potřebnou dokumentaci a další výbavu, auta pro prvosledové hlídky zde mají schránku na dlouhé zbraně. Sklopením sedadel je k těmto věcem rychlý a snadný přístup, zavazadlový prostor auta je totiž také obvykle plný vybavení. Jsou tu hasicí přístroje, defibrilátor a další nástroje a základní zdravotnické vybavení. „Tyto hlídky mají ve městech dojezdové časy do pěti minut, na venkově obvykle do deseti. U všech mimořádných událostí bývají první, jsou tam zpravidla dříve než záchranka, umějí dát první pomoc, často provádějí záchranné práce v zakouřených objektech,“ vysvětluje nutnost takové výbavy policejní prezident Martin Vondrášek.

Life24.cz je magazínový web zabývající se nejen aktualitami z domova i ze světa, ale také komentováním aktuálního politického dění nejen na české scéně. Najdete zde tedy především zajímavé rozhovory, recenze produktů, informace o cestování, nebo také například informace o domácích mazlíčcích. Zkrátka vše co vás zajímá.

Podívejte se i na naše další weby:

www.testyojetin.cz

www.cestyavylety.cz

www.cartrax.cz

 

 

 


Life24.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz

 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.life24.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 Life24.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.