Modelová struktura naznačuje, že zákazníci, kteří kupují ojetý elektromobil online, v něm zatím spatřují spíše druhý vůz do domácnosti s nízkými provozními náklady než primární dopravní prostředek.
Přestože je průměrně jen každý desátý ojetý vůz prodaný online elektromobil, podíl EV se na trhu ojetin postupně zvedá. Například zákazníci Carvago si údajně nejčastěji pořizují elektrická auta ve stáří tři až čtyři roky, s nájezdem do 30 tisíc kilometrů a cenou do 550 000 Kč. Také modelová struktura této platformy naznačuje, že zákazníci, kteří kupují ojetý elektromobil online, v něm zatím spatřují spíše druhý vůz do domácnosti s nízkými provozními náklady než primární dopravní prostředek – převládají zde totiž malé a kompaktní vozy.
BMW i3 není ani v TOP 10
Ze žebříčku meziročně vypadl dřívější bestseller BMW i3, letos nefiguruje dokonce ani v první desítce. Ačkoliv má stále co nabídnout, a i po letech funguje spolehlivě, zákazníci dávají přednost mladším elektroautům s jistotou v podobě dlouhé tovární záruky na trakční baterii. V této souvislosti je nicméně nutné zmínit, že s vadnými bateriemi se technici v praxi téměř nesetkávají ani při předkupních prověrkách, ani v rámci reklamací. Ukazuje se, že baterie v ojetých elektroautech nebudou zdaleka takovým problémem.
TOP 5 nejprodávanějších elektromobilů na Carvago v letošním roce:
Volkswagen ID.3
Kompaktní hatchback na trhu ojetin postupně vytlačuje elektrickou verzi předchozího Golfu. Silné softwarové porodní bolesti jsou po mnoha aktualizacích téměř zapomenuty. Zákazníci na ID.3 oceňují moderní, přesto však nijak výstřední design, příjemné chování na silnici a dobře fungující asistenční technologie.
Kia e-Niro
Tichá voda břehy mele. Elektrické Niro neoslní designem ani parametry, i s menší baterií však hravě ujede reálných 200 km, díky nízké spotřebě jezdí skoro zadarmo a dá se pořídit za vynikající cenu. V prodejích zatím zcela převládá e-Niro první generace, nabízené do roku 2022.
Hyundai Kona Electric
Už pohled na kapacity baterií (39 nebo 64 kWh) a výkony elektromotorů (100 nebo 150 kW) dává tušit, že elektrická Kona využívá stejnou techniku elektrického pohonu jako Kia Niro. Svého času nabízela největší dojezd ze všech elektroaut prodávaných na evropském trhu. Doporučujeme vozy vyráběné od roku 2020 v ČR, mají totiž spolehlivější baterie SK Innovation.
Smart Fortwo EQ
Jako nové díru do světa neudělalo, z druhé ruky se však čiperné městské vozítko v elektrické verzi o nezájem zákazníků bát nemusí. Motor o výkonu 60 kW dává tunovému autíčku příjemnou dynamiku a reálný dojezd okolo 100 km pro městské použití bohatě stačí. Upřímně, samotné nás trochu překvapuje, jak dobře jde ojetý elektrický Smart na odbyt.
Nissan Leaf
Původní Leaf z roku 2010 byl prvním vážně míněným pokusem o masově vyráběný cenově dostupný elektromobil. A nedopadlo to úplně dobře. Druhá generace, nabízená od roku 2017, má stále baterii chlazenou vzduchem, díky nasbíraným zkušenostem však už nedegraduje nadměrně rychle a její jednodušší konstrukce přispívá k tomu, že Leaf zůstává jedním z nejdostupnějších pětidveřových elektroaut.
Koupili byste si ojetý elektromobil? Proč? Napište nám do diskuze.