Dieselové Volvo XC90 končí. Dalo by se říci velká škoda. Jenže po týdenním testu hybridní verze této vlajkové lodi nelze říci nic jiného, než to, že to vůbec nevadí. Naopak.
Volvo XC90 je stále ještě vlajkovou lodí automobilky. Zanedlouho bude sice asi vystřídáno čistě elektrickým modelem EX90, ale na to si ještě pár měsíců počkáme. A aby přechod od naftové verze tohoto luxusního SUV k čistě elektrickému rodinnému modelu EX90 nebyl tak rychlý a razantní, nabízí automobilka verzi XC90 T8 Recharge, tedy verzi s hybridním pohonem. Měli jsme ji měli na 14 dní k testování a byla to paráda.
Silný a úsporný motor
Foto: Jiří Soukup
Začneme asi tím nejdůležitějším, a tím je hybridní pohon. Model XC90 Recharge pohání 2,0litrový čtyřválec s turbodmychadlem a kompresorem spojený s elektromotorem, což dohromady poskytuje 455 koní a 523 Nm točivého momentu. Tento pohon zajišťuje skutečně impozantní jízdní zážitek a akceleraci z 0 na 100 km/h za přibližně 5 sekund. Hybridní systém umožňuje dojezd až 73 km pouze na elektrický pohon, což je ideální pro krátké dojíždění a snižování spotřeby paliva. Tu jsme udrželi na hranici 7,3 litrů na 100 kilometrů, což je na tak velké auto a zmiňovaný výkon skutečně skvělá hodnota
Bezpečnost na prvním místě
Foto: Jiří Soukup
Volvo je dlouhodobě známé svým důrazem na bezpečnost a model XC90 není výjimkou. Tento vůz je vybaven nejnovějšími technologiemi, včetně autonomního brzdového systému, detekce chodců a cyklistů a systému pro udržení v jízdním pruhu. Tyto prvky dělají z XC90 jedno z nejbezpečnějších SUV na trhu. To ale nemusí být nikde napsáno. Pocit bezpečí bude vnímat ihned, jakmile usednete za volant, nebo na jakékoliv jiné sedadlo ve vozidle. A sedadel je tady až sedm.
Design a interiér
Foto: Jiří Soukup
Ano, Volvo XC90 je možné mít v sedmimístné verzi. Poslední řada sedadel nabídne sice dostatek prostoru a pohodlí spíše dětem, ale i tak je komfort a využitelnost interiéru na té nejvyšší úrovni. Interiér ve světlé kůži je navíc přehlídkou luxusu. Použity jsou vysoce kvalitní materiály, skutečný kov, dřevo a také křišťál, ze kterého je vyvedena hlavice voliče jízdních režimů na středovém tunelu. Zapomenout nesmíme ani na zvukovou aparaturu Bowers a Wilkins, která akusticky udělá z interiéru XC90 jazzový klub, rockovou arénu nebo operní sál. Reprodukovaný zvuk je jeden z nejlepších, jaký jsem ve vozech z kategorie prémiových SUV vůbec kdy slyšel.
Ekologie a tichý provoz
Foto: Jiří Soukup
Hybridní verze XC90 nabízí dojezd až 60 kilometrů na čistou elektřinu, což je ideální pro městské jízdy. Elektromotor je umístěn na zadní nápravě, což umožňuje tichý a plynulý provoz. Tento systém také přispívá k nižší spotřebě paliva, která se může dostat i pod 3 litry na 100 kilometrů, pokud tedy budete řádně dobíjet. Hybridní systém pochopitelně také přispívá k extrémně tichému provozu. Při jízdě jsme se museli občas skutečně pečlivě zaposlouchat abychom motor (pochopitelně ten spalovací) vůbec slyšeli. To ocení především rodiny s malými dětmi. Ubezpečuji, že dítě v autě usne během pár kilometrů. Osobně vyzkoušeno 😊
Konkurence a závěr
Foto: Jiří Soukup
Pochopitelně, že v kategorii prémiových SUV není Volvo XC90 na trhu samo. Dle mého názoru ale XC90 ničí svoji konkurenci svým celkovým pojetím, kdy neklade důraz na agresivní vzhled, překombinovaný interiér a složitý informační systém.
Naopak. Z modelu XC90 čiší jakýsi vnitřní klid, který pocítíte okamžitě, jakmile se s tímhle autem vydáte na cestu. Svět kolem vás se najednou tak nějak „vyklidní“, nebudete nikam spěchat, utřídí se vám myšlenky a při cestě si skutečně odpočinete. A je jedno, jestli budete řídit, nebo si jízdu užívat jako spolujezdec. Z auta vždy vystoupíte s úsměvem.