Elektrické Volvo C40 bylo pro nás velkým překvapením. Ukázalo totiž, že i v zimním počasí je současný elektromobil schopen nabídnout rozumný dojezd a cestovní komfort.
Každý dnes může mít jakýkoliv názor na cokoliv. Naštěstí. Třeba i na elektromobilitu. Je legitimní, když s tímto trendem někdo nesouhlasí a má pro to nějaké relevantní argumenty. Ovšem jestli tím argumentem má být domněnka, že elektromobil v zimě nikam nedojede, je v něm chladno a pomalu se dobíjí, doporučuji strávit alespoň jeden den v novém elektrickém Volvu C40 Recharge. Třeba se pak podobný názor dočká značné korekce. Téma elektromobility jsme také probrali v našem novém podcastu 30 Minut Lajfu, kde jsme si povídali s Janem Staňkem, propagátorem elektromobility, který má na YouTube svůj vlastní kanál Electro Dad.
Mrazivý leden Volvo nezastavil
My jsme totiž plně elektrické Volvo C40 dostali k týdennímu testu v lednových zimních plískanicích a mrazivém počasí. Pro test elektromobilu je to to nejhorší období. Přesto auto obstálo skvěle. Pojďme na to ale od začátku a začněme designem.
Foto: Jan Smékal
Nadčasový severský design
Design je sice věcí čistě subjektivního vnímání, nicméně u modelu C40 se, alespoň podle mého názoru, jedná o jedno z nejhezčích modelů značky a segmentu vůbec. Svažující se střecha, ve stylu kupé, zadní spojler i výrazné přední světlomety, dodávají vozu v šedé metalíze hodně dynamický, přesto ale slušivý a decentní vzhled. Velmi efektní je grafika zadních světel, která nabízejí i decentní animaci při opuštění vozu.
Dostatek vnitřního prostoru
Uvnitř je, i přes zmíněnou svažující se střechu, překvapivě dostatek místa i na zadních sedadlech. Autem jsme žádné delší trasy neabsolvovali, nicméně dokáži si představit jízdu ve čtyřech lidech například z Prahy do Brna bez toho, že by se dva dospělí na zadních sedadlech museli jakkoliv tísnit.
Spotřeba překvapila
V testované verzi jsme měli motor s výkonem 185 kW a s větším akumulátorem, tedy verzi „Extended Range“. Teoretický dojezd by měl u této verze činit až 580 kilometrů, v praxi této hodnoty ale pravděpodobně nedocílíte. I když, kdo ví. Právě spotřeba byla totiž pro nás hodně velkým překvapením.
450 kilometrů úplně v pohodě
Je pravda, že jsme řídili tzv. „v jarmilkách“, ale žádnou brzdou dopravního provozu jsme nebyli. Spotřeba v lednovém počasí činila na konci testu pouhých 16,6 kWh, což u tohoto konkrétního vozu znamená dojezd přibližně 450 kilometrů. Jestli bychom se v létě dostali na výrobcem udávaných 580 kilometrů netuším, spíše ne, ale i tak jde o velmi slušnou hodnotu. Pro kontext nutno podotknout, že jsme s testovaným autem jezdili především po Praze a na trase Praha – Benátky nad Jizerou, kdy jsme však na dálnici, s ohledem na počasí, nepřekračovali rychlost 110 – 115 km/h.
Rychlé dobíjení potěší
Co se týče doby dobíjení, Volvo C40 Recharge podporuje rychlé dobíjení výkonem až 205 kW, což je klíčový prvek pro využití tohoto elektromobilu v každodenním životě. Díky vzrůstající síti nabíjecích stanic se stává plánování cest mnohem jednodušší, a to nejen pro krátké jízdy kolem města, ale i pro delší výlety.
Foto: Jan Smékal
C40 s EX30 cenově prohrává na celé čáře
Volvo C40 Recharge je skvělým autem nejen do města, ale i mimo něj. Jedinou překážkou k jeho nákupu tak může být cena. Ta totiž začíná na částce 1.299.000,-Kč. Viděno optikou nástupu modelu Volvo EX30, který začíná na ceně 869.000,- Kč to tak model C40 nebude mít u českých zákazníků vůbec jednoduché.