Napadlo by vás, že v Bulharsku měli hluboko před rokem 1989 docela dobře našlápnuto k tomu vyrábět pohledná a kvalitní auta? Sice to byly licenční kopie, zato ale ty nejhezčí své doby.
Kdo se někdy zajímal o hospodářství Bulharska před rokem 1989, zjistil, že Bulharsko bylo, a vlastně stále je, průmyslově zemědělský stát. Hlavní odvětví jsou strojírenství, hutnictví, chemický průmysl, textilní průmysl a potravinářství. Českoslovenští turisté si z Bulharska přiváželi například kvalitní růžový olej, cigarety BT nebo koření čubrica. Pracovníci v průmyslu znali zase třeba vysokozdvižné vozíky Balkancar.
Jenže Bulhaři měli docela dobře našlápnuto i k tomu, aby jejich země produkovala automobily. A ne jen tak ledajaké. Ve druhé polovině šedesátých let totiž v Bulharsku vzniklo hned několik projektů zaměřených na montáž osobních automobilů ze stavebnicových komponentů dovážených ze zahraničí. Například Bulgarrenault, Bulgaralpine nebo Pirin Fiat.
Bulgarrenault
V tomto projektu se počítalo s výrobou/stavbou bulharských verzí malého vozu Renault 8 a Renault 10. Už v roce 1963 ale probíhaly pokusy se stavbou modelu Renault 4. Tehdy však na podobné projekty bylo asi ještě příliš brzy. Stavidla se otevřela až v roce 1966, kdy na podzimním veletrhu ve městě Plovdiv mohli návštěvníci obdivovat první verze modelu Bulgarrenault, kopii modelu Renault 8. Plány byly velkolepé. Počítalo se totiž e složením až 10 tisíc vozů. V roce 1970 však byla montáž vozů Bulgarrenault 8 a Bulgarrenault 10 ukončena s celkovým počtem pouhých cca 3500 kusů.
Bulgaralpine
Tohle byla/měla být lahůdka pro znalce a movitější Bulhary. V letech 1967 až 1969 bylo totiž v Bulharsku smontováno také několik vozů Bulgaralpine, což byla kopie modelu Renault Alpine. Dobový katalog nabízel dvě verze modelu Bulgaralpine – Variante 70 a Variante 1300. Vždy šlo o kopii vozu Alpine 110. Verze se lišily především v motoru. Variante 70 měl za zadní nápravou motor o objemu 1108 ccm s výkonem 65 koní. Verze Variante 1300 pak disponovala motorem v úpravě od Gordini se dvěma dvoukomorovými karburátory. Výkon tohoto motoru byl 103 koní a umožnil kupátku upalovat rychlostí přes 200km/h.
Pirin Fiat
V roce 1966 podepsal italský Fiat smlouvu s bulharskou společností Balkancar, na základě které měla být v Bulharsku vystavěna továrna na montáž vozů Fiat 850, přičemž první vozy opustily brány montážního závodu už v létě roku 1967. Vozy se v Bulharsku jmenovaly Pirin Fiat. Pod kapotou měly řadový čtyřválec o objemu 843 ccm, které nabízely výkon 34 koní. To však bylo i na tehdejší dobu málo. Na druhou stranu, Pirin Fiat s tímto motorem spotřeboval tehdy velmi příjemných 6 litrů benzínu na 100 km. Pirin později také nabízel model Pirin Fiat 124, tedy Fiat 124 alias VAZ 2101.
Věděli jste, že se v Bulharsku montovaly vozy značky Renault a Fiat? Setkali jste se s takovým vozem někdy? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.