Když se mluví o elektromobilitě, většinou se zmiňuje cena aut a slabá dobíjecí infrastruktura. Mezi největší problémy patří však ty, o kterých málokdo mluví. Napadlo vás třeba to, že těžké elektromobily výrazně zatíží vícepodlažní garáže, nebo mosty?
Zákaz výroby nových automobilů se spalovacími motory na fosilní paliva by měl začít platit od roku 2035. Již nyní můžeme zaznamenat větší počet registrací nových elektromobilů, přičemž východní trhy zaostávají za západními. I s ohledem na desetiletý odstup od ambiciózních cílů úředníků EU se s námi automobilový expert společnosti Matas Buzelis podělil o své postřehy týkající se problémů, kterým úřady nevěnují dostatečnou pozornost.
Zjevné výhody pro ty, kteří si to mohou dovolit
V roce 2021 činil podíl elektromobilů z celkového počtu vozidel zkontrolovaných na platformě pro kontrolu historie pouhých 0,2 %. O rok později se podíl zdvojnásobil na 0,4 % a v roce 2023 vzrostl na 0,6 %. I přestože se jedná o velmi malá čísla, kontrolou historie projdou desítky tisíc elektromobilů.
Stále více řidičů se začíná zajímat o přechod na elektromobily. Je to právě údržba a provozní náklady, které lákají řidiče při koupi EV vozů. Přestože zůstatková hodnota u elektrických vozů není příliš atraktivní, život s elektromobily je mnohem snazší, zejména díky jejich menší náchylnosti k poruchám a celkově vyžadují méně údržby. Nemusíte tedy měnit různé kapaliny či filtry pokaždé, co najedete 30 tisíc kilometrů.
Hlavní překážkou je infrastruktura
Přestože řidiči by mohli mít dostatek financí na pořízení elektromobilu, neznamená to nutně, že jim to usnadní život, když si ho pořídí. Ti, kteří nemají přístup k vlastní nabíječce doma nebo v práci se mohou potýkat s nepříjemnostmi každodenního života. Nabíjení na veřejných stanicích s nabíječkami není totiž tak snadné, jako běžné tankování. A to i přes to, že podle jedné studie má Česko jednu z nejhustších dobíjecích sítí v Evropě. Je to samozřejmě hlouost, ale když se umí čarovat s čísly, vyjde vám to, co chcete.
Nejenže to zabere mnohem více času než tankování benzinu nebo nafty, ale obvykle to vyžaduje instalaci specifických aplikací, které jsou pro nabíječky nezbytné. Proces, na který jsou řidiči zvyklí při tankování, se ani zdaleka nepřibližuje praxi "natankuj a zaplať".
Elektromobily jsou velmi schopnými pomocníky ve městech, kde se lidé nevyhnou neustálému brždění a zastavování. Pokud se však podíváme na jejich výkonnost na dálnicích a rychlostních silnicích, není to tak úplně růžové. Mezi rychlostí a aerodynamickým odporem existuje kvadratická úměra, což znamená, že pokud se rychlost zvýší dvakrát, odpor se zčtyřnásobí. To snižuje dojezd a znatelně snižuje cestovní rychlost, takže elektromobily nejsou zdaleka ideální pro delší cesty. Navíc, podle SDA si elektromobily nebude moci velká část populace vůbec dovolit.
Problémy, na které málokdo myslí
Mezi největší problémy patří však ty, o kterých málokdo mluví. Za prvé, některá vícepodlažní parkoviště nebyla navržena pro tak těžká auta, jako jsou právě elektromobily. Těžké baterie obvykle přidávají na hmotnosti elektromobilů, což znamená, že EV vozy jsou velmi těžké. Některé objekty, jako jsou třeba vícepodlažní parkoviště nebo mosty, tak mohou potřebovat revizi a opětovné prověření ze strany úřadů.
Kromě toho panují nejasnosti i ohledně bezpečnosti elektromobilů. Vzhledem k tomu, že baterie zachycují velké množství energie, je v případě požáru velmi obtížné plameny uhasit. Hasiči mají zatím potíže s hašením elektromobilů s bateriemi o větší kapacitě. Ještě větší problém nastává, pokud elektromobil vzplane v podzemním parkovišti, například pod bytovými domy.
Ještě více otázek do budoucna přináší stav elektromobilů po 20 letech od jejich výroby. V současné době je poměrně velký výběr ojetých elektromobilů, ale za 10 let na trh přibydou ještě starší elektromobily. Jakou hodnotu budou mít tedy ojeté elektromobily, jejichž baterie budou mít již vyčerpanou životnost?
Plánujete nákup elektromobilu? Proč ano, proč ne? Napište nám do diskuze. A jestli se vám náš článek líbil, sdílejte ho, prosíme, dál. Děkujeme.