Koupil si diesel, aby ušetřil na spotřebě. Dnes je ale nafta skoro o 5 korun dražší než benzín a lepší to jen tak nebude. Rozvozce pizzy z Berouna se proto rozhodl pro zajímavé, leč nezákonné řešení.
Martin P. pracuje jako rozvozce pizzy a příležitostný taxikář v Berouně. Aby co nejvíce ušetřil za náklady na PHM, koupil si před lety v autobazaru starou Octavii 1,9 SDI s nájezdem skoro 250 tisíc kilometrů. Není to sice žádná formule, ale podle Martina to je pro rozvoz pizzy a občas nějakého zákazníka, který chce odvézt z baru do kasina, nebo naopak, naprosto ideální. Auto koupil za 50 tisíc korun a údajně do něj kromě oleje a PHM neinvestoval ani korunu.
Nejde to jinak. Ceny nafty jsou teď opravdu vysoko a údajně to do Vánoc nijak nepoklesne
Martin P.; rozvozce pizzy, Beroun
Podle Martina se práce kurýra docela vyplácela. Auto údajně nepotřebovalo žádné náklady, takže domů nosil docela zajímavou výplatu. „To ale byla nafta i pod třicet korun“, říká Martin a pokračuje: „Dneska však stojí nafta 45 korun, ale ceny za rozvozy se nijak zásadně nezvedly. Musel jsem to proto vyřešit jinak“, říká Martin, který začal v létě do nádrže lít použitý olej z restaurací, pro které rozváží jídlo. „Četl jsem na internetu, že právě Octavia SDI by s přefiltrovaným olejem neměla mít problém, a zatím opravdu nemá.
Já bych to tedy rozhodně nedoporučoval. A to ani na uvedený typ Octavie, ani třeba na staré Mercedesy, o kterých se tradovalo, že jezdily na olej bez problémů
Martin Foltýn; CarTrax.cz, specialista na fyzické kontroly ojetých aut
Podle svých slov na to šel postupně. Nejdříve do skoro plné nádrže nalil deset litrů oleje. Auto jelo, nic se nestalo, takže teď už to ředí v poměru 50:50. „Dočetl jsem se, že v zimě může být s olejem problém, ale přes noc parkuji v garáži, tak uvidím. Poměr 50:50 ale rozhodně zvyšovat nebudu“, uvažuje Martin. V restauracích mu prý dávají litr použitého oleje za 10 korun, spotřebu má se „svojí“ směsí cca 10 litrů. „Uspořím tak necelé dvě koruny na kilometr, což je super“, pochvaluje si Martin.
Podle odborníků ale není fritovací olej vhodný ani pro tyto starší vozy. Například Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzické kontroly ojetých vozidel, používání oleje rozhodně nedoporučuje: „Časem odejdou trysky, nebo čerpadlo. V celkové sumě se tak jízdou na olej určitě uspořit nedá“. A pak je tady ještě jeden aspekt, o kterém se ale asi moc neví. A tím je zákon. Jezdit na slunečnicový nebo řepkový olej totiž není legislativou povoleno. V celé Evropské unii tak platí nařízení, podle kterého musejí řidiči používat jen palivo, které je pro auto schválené. A to oleje, na které se nevztahuje spotřební daň, rozhodně nejsou.
Zkusili jste někdy do nádrže nalít fritovací olej? Napište nám do diskuze.