Francouzská vláda zastavuje státem dotovaný program leasingu elektromobilů pro lidi s nízkými příjmy, který byl spuštěn na začátku letošního roku. Důvod? Program je příliš úspěšný.
Podle zpráv médií, která se odvolávají na prohlášení Elysejského paláce, bylo od začátku roku schváleno již 50 000 leasingových smluv podle zvláštních podmínek pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. Pouhý měsíc a půl po spuštění programu je toto číslo více než dvojnásobné oproti původně plánovaným 20 000 až 25 000 vozidel na celý rok 2024, a proto bude program dočasně pozastaven a obnoven až na konci roku 2024 pro rok 2025.
Příjem 15 400 eur ročně
V rámci tohoto programu si mohou lidé s ročním příjmem (tzv. daňovým referenčním příjmem) nižším než 15 400 eur od začátku roku 2024 pronajmout elektromobil za 100 až 150 eur měsíčně. Částka 100 eur byla k dispozici pro "městská vozidla" a 150 eur pro "rodinná vozidla". Další podmínkou bylo, aby dotyčná osoba ujela kvůli práci alespoň 8 000 kilometrů ročně nebo aby její pracoviště bylo vzdáleno více než 15 kilometrů.
Vláda program spustila, aby zvýšila poptávku po elektromobilech mezi obyvateli, kteří by si je jinak nemohli dovolit. Podle agentury Reuters mohla být iniciativa spuštěna již dříve, ale začala až letos, protože francouzské automobilky "nebyly připraveny s dostatečným počtem vozidel, která by splňovala podmínky".
Čínské vozy bez dotace
Francie stále nabízí další dotace, které zůstanou zachovány. V rámci státního ekologického bonusu ("bonus écologique") dostávají kupující elektromobilů ve Francii pravidelně finanční pobídku ve výši 5 000 až 7 000 eur bez ohledu na výši platu. V obou případech jsou pobídky vázány na emise CO2 z výroby vozidel a baterií. O tom, která vozidla mají nárok na dotaci, rozhoduje bodový systém. Hodnotí se v něm různá ekologická kritéria, mezi něž patří například vlastnosti samotného modelu vozidla, jeho hmotnost, původ a dopad použitých materiálů na životní prostředí, ekologická bilance montážního závodu a dopravní trasy do místa prodeje. Pro čínské výrobce je prakticky nemožné tato kritéria splnit.
Výsledkem je, že na seznamu dotovaných vozidel, který vláda zveřejnila v prosinci, není ani jeden elektromobil vyrobený v Číně. Přibližně dvě třetiny elektromobilů prodávaných ve Francii však splňují podmínky, včetně mnoha modelů od Stellantis Group, Renaultu a německých výrobců. Na dotaci má nárok i Tesla Model Y z německé produkce.